Friday, August 31, 2007

piring besi dan kotak cahaya warna-warni

hutan sawit menghijau indah, terbentangnya luas di kiri dan kanan sepanjang perjalanan ke Kampung Kudong..... sebuah penempatan orang asli yang terletak di mukim Bekok, daerah Segamat, Johor Darul Takzim. perjalanan ke sana mengambil masa satu jam. pemandangan alam di kiri dan kanan menyejukkan mata, lalu hati pun kembali kepada Al-Khaliq.....Subhanallah. hutan sawit melambai-lambai indah. tenang di sini, tiada bunyi bising seperti di kota, tiada memekak geng rempit, tiada jeritan orang layan bola di kedai mamak, tiada suara sumbang karoake dan pub. bisingnya di sini hanya irama simfoni hutan sawit dan faunanya bertasbih kepada yang Maha Sempurna, hanya kedengaran bagi mereka yang sama memahami dan tidak bosan memuji-Nya. rukuknya membekalkan udara. sujudnya membuahkan minyak. segar udara di sini, dihirup puas-puas. terasa setiap molekul udara melalui rongga hidung menuruni trakea lalu membasahi alveoli. diserapnya setiap oksigen bersih ke dalam sel-sel badan, rasanya lebih bertenaga. alangkah indahnya di sini, semuanya yang asli, tiadanya pencemaran atau kotoran sepertinya di kota.

namun itu yang fizikal. pencemaran datang dalam pelbagai bentuk, mengokotori jiwa-jiwa yang tidak bersalah. alangkah pedihnya mata melihat piring itu tergantung di rumah-rumah, lalu hati kembali kepada yang Maha Pelindung......Astaghfirullah. bayangkan bagaimana penempatan orang asli yang tenang dibaluti keindahan alam dibolosi noda-noda yang mengakibatkan pelbagai masalah sosial di sini. terkesima...bayangkan, bagaimana tempat yang tiada langsung pub, karaoke, ataupun primis sosial yang lain, namun penduduknya banyak yang terlibat dengan dadah, arak, karaoke malah pelacuran. dan mereka sanggup keluar dari kawasan tempat tinggal untuk mendapatkan hiburan tersebut. dari manakah mereka mendapat pendedahan tentang semua hiburan ini? seandainya di kota sudah tentu disebabkan suasananya. di sini, apakah? sudah semestinya dari sebuah piring besi yang terpaut dibumbung dan sebuah kotak cahaya warna-warni di ruang tamu rumah mereka. sungguh keji taktik musuh-musuh Islam. penulis adalah Islam, hutan sawit adalah Islam, juga fauna adalah Islam. bagaimana hanya dengan barang sekecil piring besi dan kotak cahaya warna-warni mampu meracuni pemikiran dan jiwa mereka ini yang dahulunya tidak tahu apa-apa? demi merosakkan manusia, musuh-musuh telah merancang segalanya.

kotak cahaya warna-warni hanya menyinarkan fatamorgana dunia. siapa yang lemah imannya akan terpengaruh, siapa yang kuat insyaAllah akan mampu untuk menapis yang hak sahaja. tetapi untuk masyarakat sebegini yang tidak didedahkan dengan sebarang pendidikan apatah lagi tarbiyah Islam, berdasarkan apakah mereka melakukan pertimbangan? atas dasar apa mereka berfikir? bukankah jiwa yang tidak dididik akan tunduk kepada nafsu? bukankah nafsu itu hanya mahukan yang senang-senang dan menentang segala yang hak?

perhatikan semula isi hutan sawit.....tidaklah seindah zahirnya. sedikit demi sedikit noda menggelapkan hutan sawit. suatu hari hutan sawit dan faunanya tiada lagi simfoni indah. kerana tiadanya khalifah di situ untuk memimpin. tapi hutan sawit akan tetap teguh, mencoba sedaya upaya untuk mengekalkan simfoni indah kerna tiadalah ia diciptakan melainkan untuk mengabdikan diri kepada Al-Khaliq. manusia saja yang tidak tahu ertinya ia diciptakan. hanya tahu menyembah piring besi dan kotak cahaya warna-warni.......

No comments: