Thursday, September 6, 2007

bidang kamu bukanlah segala-galanya

* dituju khas kepada pelajar-pelajar perubatan, pharmacy dan sesiapa saja yang tak yakin dengan kaedah perubatan selain perubatan moden. juga kepada mereka yang menentang perubatan tradisional.
reflexology

"there are only 40 diseases that can be cured by modern medicine. so far there are about 300 known diseases. you are here to study at medical school for 5 years just to qualify as a doctor and be able to treat the 40 diseases only" (from the novel 'Doctors')

hampir dua minggu di segamat untuk 'rural placement' telah membuka fikiran saya dan juga beberapa pelajar yang lain. hakikatnya ialah perubatan moden bukanlah satu-satunya pilihan untuk merawat penyakit. walaupun kita berpegang pada konsep 'asbab dan musabab' - theory of causality; equal cause have equal effect and vice versa. contoh; seandainya sesak nafas akibat asthma, kenalah ambil bronchodilators (dadah yang menyebabkan bronkus/salur pernafasan mengembang) supaya mudah untuk bernafas semula. logik bukan? apa fungsi buat reflexology. sakitnya di dada, mengapa memicit-micit di kakinya sih. contoh lain; lutut luka akibat terjatuh lalu bengkak. kaedah rawatan moden menggunakan ais untuk mengurangkan pengaliran darah di lutut. tujuannya untuk mempercepatkan pembekuan darah (kerana pengecutan salur darah) dan mengelakkan bengkak yang lebih serius hasil daripada 'inflammatory response'. masuk akalkan? 'abih tu awat hang pi buh minyak angin tang luka tuh?'....."takpa-takpa, dia punya hangat tu boleh bagi baik cepat, satni elokla, hang peghati tengok".

namun begitu, bukan semua perkara perlukan pada penjelasan dan bukti saintifik. perubatan tradisional atau istilah yang lebih tepat 'complementary and alternative medicine' juga ada kelebihannya. tiada bukti kukuh tentang kemujarabannya, tiada juga kaitan antara kaedah rawatan dan punca penyakit, namun hakikat sebenarnya hanya Allah yang maha mengetahui. memang setiap benda berlaku bergantung pada 'asbab dan musabab'. tapi mungkin juga kerana ketiadaan kajian yang menyeluruh terhadap perubatan tradisional telah menyebabkan stigma masyarakat menganggap rawatannya seolah-olah 'magik' lalu terus tidak mempercayainya langsung atau mungkin terlalu mempercayainya secara membuta-tuli (che pun taktau la lagu mana nak habaq hampa bagi paham). kaedah rawatan tradisional menggunakan konsep pengalaman dan pemerhatian dari turun-temurun. takkanlah kita nak menentang suatu perkara yang telah menjadi al-haqqul yaqiin orang lain (keyakinan yang kuat hasil dari pengalaman sendiri).

bak kata Prof I.O "you wont believe in this things until you go for it yourself"

bak kata Dr A.S pula "the genetic makeup of one person to another varies, eventhough modern medicine has a molecular level explanation, the reaction of the human body as a whole will never be the same between one another."

ilmu Allah itu luas. yang kita belajar hanyalah sedikit. justeru, janganlah merasa sombong, hebat dan membutakan hati terhadap sesuatu yang diluar bidang kita. jangan juga memandag rendah ilmu lain.

*syndrome budak medic = syndrome doktor jumud
- tau-tau ja lah

medicine is not everything

1 comment:

Musafir bumi said...

Haha...insyaAllah cuba untuk jadik doc yg x jumud. Hehe..